“`html
2024 Otomotiv Sektörü Değerlendirmesi: Yeni Yatırımlar ve Üretim Hedefleri
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, 2024 yılı için hayata geçirecekleri yatırımlarla birlikte, “İhracatımızın %5 ile %10 arasında büyümesini bekliyoruz. Üretimde ise 1 milyon 310 bin ile 1 milyon 450 bin arasında, ortalamada ise 1,4 milyonluk bir üretim hedefliyoruz. Bu bağlamda, 2025 yılında hem ihracat hem de üretim rakamlarının daha da yükselmesini umuyoruz,” dedi.
Eroldu, dönemsel değişiklikleri ve otomotiv sektörünün geleceğine dair öngörülerini paylaştığı basın toplantısında, 2024 yılını değerlendirdi.
Geçtiğimiz yıl, birçok yatırımın duyurulduğu bir dönem olduğunu belirten Eroldu, OSD üyelerine ait önemli yatırımların 2024’te hayata geçeceğini açıkladı.
Eroldu, “Özellikle üyemiz olmayan BYD’nin Türkiye yatırımları öne çıkıyor. Ayrıca Oyak Renault, Ford Otosan ve Tofaş gibi firmaların yatırımlarıyla geleceğe daha umutla bakıyoruz. Türkiye için otomotiv sanayisi, ihracat ve ekonomik değer açısından en kritik sektörlerden biri ve yatırımlara devam etmemiz elzem,” ifadelerini kullandı.
Otomotiv sektörü son on yılda 10 milyar dolardan fazla yatırım yaptığını dile getiren Eroldu, OSD üyelerinin 2024 yılı için toplam yatırım harcamasının 1 milyar 165 milyon dolar olacağını belirtti.
Üretim Hedefleri: Avrupa’da Üçüncülük
OSD Başkanı Eroldu, 2024 yılı üretim rakamlarının bir önceki yıla göre %7 oranında düştüğünü ve yılı 1 milyon 365 bin araç ile kapattıklarını açıkladı.
Eroldu şöyle devam etti: “Geçtiğimiz yıl, 2017’nin rekor yılına 330 bin araç noktasında gerideyiz. Ancak bu rakamlar yine de önemlidir. Avrupa’daki 11 aylık üretim verilerine bakmak bu durumun önemini ortaya koyuyor. İtalya gibi otomotivin doğduğu ülkelerin üretimi 530 bin civarındayken, Türkiye’nin 1,3 milyonluk üretimi bulunuyor. Çek Cumhuriyeti ve Fransa ile benzer üretim değerlerine sahibiz. Türkiye’nin Avrupa’daki sıralamada üçüncülük ile beşincilik arasında bir yeri var. Şu anda 11 aylık veriler ışığında dördüncülüğe yakın bir konumdayız ve Fransa ile aramızda önemli bir fark bulunmuyor.
Gelecek yıllarda Türkiye’nin, Fransa’yı geçerek Avrupa’daki üçüncü en büyük otomotiv üreticisi olma hedefi bulunuyor. Bu anlamda, 1,4 milyonluk üretim kapasitesine sahip olmak, dünya genelinde kayda değer bir başarıdır,” dedi.
Eroldu, üretim düşüşünün yanı sıra Türkiye’deki toplam kapasite kullanım oranının 2024 yılında %70 seviyesinde olacağını da aktardı.
Üretimdeki Düşüşün Arka Planı
Eroldu, ihracatın adetsel olarak 2023 seviyesinde devam ettiğini belirtti ve üretim düşüşünün iç piyasa yerlilik oranlarının azalmasından kaynaklandığını vurguladı.
Eroldu, 2024 yılını 1 milyon 13 bin adet ihracatla kapattıklarının altını çizerek şöyle konuştu: “Geçmişteki rekor rakamlarımıza 300 bin civarında gerideyiz. İhracat, ülke ekonomisi için kritik bir öneme sahiptir. Türkiye’nin ihracatını artırmak, ana hedeflerimizden birisidir ve otomotiv sektörü bu konuda önemli bir katkı sağlıyor. 2023’ü 37,2 milyar dolarlık bir ihracatla kapatıyoruz. Bu, bir önceki yıla göre %6’lık bir artışı temsil ediyor. Otomotiv sektörü, Türkiye ekonomisine en büyük katkıyı sunan sektör olma konumunu sürdürüyor,” dedi.
Çin ile Ticari Dengesizlik Üzerine Değerlendirmeler
Cengiz Eroldu, küresel otomotivde güncel tartışmalara da değinerek, elektrifikasyon süreci, Avrupa’nın emisyon hedefleri ve Çin’in otomotiv pazarındaki belirleyici rolü gibi konuları gündeme getirdi.
Eroldu, “Elektrifikasyon konusunda Avrupa’nın hükümetleri belirli yönlendirmeler yapıyor ancak altyapı eksiklikleri devam ediyor. Şarj istasyonlarının yetersizliği önemli bir sorun,” dedi. Ayrıca, Çin’in kendine ait devasa otomotiv kapasitesi ve bunun dünya ticareti üzerindeki etkilerine de dikkat çekti.
Eroldu, “Türkiye ile Çin arasındaki ticaret dengesizlikleri de bütünüyle dikkat gerektiriyor. Biz, 100 lira ithalat yapıyorsak, bunun karşılığında sadece 7 lira ihracat yapabiliyoruz. Bu dengenin sağlanması elzem,” şeklinde konuştu.
Büyüme Beklentileri ve Yeni Yatırımlar
Eroldu, 2025 yılı için otomotiv sektöründe üretim rekabetçiliğinin artırılması ve kapasite kullanım oranlarının yükseltilmesi konularına vurgu yaptı. Ayrıca, iç pazardaki yerli payının artırılmasının önemine dikkat çekti.
“İç pazardaki yerli üretim payının artırılması, maliyet unsurlarını olumlu etkileyecektir. Devletimizin desteklemeye çalıştığı çeşitli konular da bu süreci hızlandıracak. Beklentilerimiz arasında, 2025 yılında ihracat büyümesinin %5 ile %10 arasında olmasının yanı sıra, üretim hedeflerimizi de 1 milyon 310 bin – 1 milyon 450 bin arasında tutmayı umuyoruz,” şeklinde sözlerini tamamladı.
Çin Yatırımlarına Olumlu Bakış
Eroldu, Çinli markaların Türkiye’ye yapacakları olası yatırımlarla ilgili, “Bu yatırımlar üretimi olumlu yönde etkileyecektir. Ülkemiz, Meksika’nın 4 milyonluk üretim seviyesine ulaşmasına paralel olarak, rekabet gücünün artması açısından oldukça önemlidir,” dedi.
Eroldu, ÖTV düzenlemeleri konusunda da kısa vadede bir istekleri olduğunu ifade ederek, “Bu konuda bekliyoruz, talep ediyoruz,” ifadelerini kullandı.
“`